Opakowania towarów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż jedynie ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, schemat graficzny musi jeszcze przekazać właściwe informacje we słuszny sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze przenigdy nie było tak istotne. Na półkach sklepowych dobrze zaprojektowane, kreatywne opakowanie może posiadać kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt lub linię produktów spośród innych (zobacz także: materiały reklamowe). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma przede wszystkim podłoże emocjonalne. Bez wątpienia piękny, atrakcyjny schemat graficzny nie wystarczy, jeśli za produktami nie stoi właściwa, akceptowalna jakość. Przyszłościowe marki są ilustrujące na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W takich okolicznościach opakowanie wprost demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to pierwszy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko i wyłącznie narzędziem komunikacji i marketingu, ale także narzędziem logistycznym, dlatego ważne jest, by było trwałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania a także zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, treść, elementy graficzne), a także realizujemy koncepcję graficzną opakowania. W trakcie prac projektowych produkujemy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. Jeżeli asortyment produktów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnorakich formatów. Jest to niezbędne, ponieważ różnorakie formaty opakowań towarów mogą mieć bardzo różnorakie proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do w zasadzie każdego z nich osobno (warto zobaczyć: zerknij jeśli chcesz wiedzieć więcej o materiałach reklamowych dla firmy). Jeżeli już asortyment produktów jest dostępny tylko w jednym schemacie, ten detal jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym schemacie, ale o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga zaprojektowania wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Wymagania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary krojów czcionek itd.) są dostarczane i kontrolowane przez klienta.
Sprawdź tutaj: https://www.whiteart.pl/kalendarze-ksiazkowe